Ittas vezetés

Szigorodtak Európában az ittassági limitek

Több európai országban tovább szigorodott a jogszabályban meghatározott véralkohol érték felső szintje, amely a közlekedésben való részvételt zárja ki.

Aki az uniós tagállamokban autózik, tapasztalhatja, hogy az ittas járművezetés engedélyezett limitjei országonként eltérnek. Van, ahol egy-két pohár átlagos erősségű (alkohol fokú) sör még „belefér”, máshol azonban a járművezetés előtti és alatti szeszesital fogyasztás általánosan tilalmazott. Az ezredforduló óta elterjedőben van, hogy a kezdő vezetőkre és a hivatásos sofőrökre számos országban az általánostól eltérő, szigorúbb szabályok vonatkoznak.

Az ittas járművezetést az egyes országok saját jogrendjükben eltérően szabályozzák. Igaz ez az ittas járművezetés jogszabályi meghatározására (pl. szabálysértés, vagy bűncselekmény), az engedélyezett véralkohol értékére, a befolyásoltsági szintekre és az alkalmazott szankciókra egyaránt. Nincs ez másként az Európai Unióban sem, hiszen napjainkban még nem létezik egységes, a tagállamokra nézve kötelezően meghatározott véralkoholszint (BAC), vagy légalkohol érték.

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy az Európai Unióban az ittas járművezetés témakörét nem kezelnék megfelelő súllyal. Az ezredforduló óta kiadott közösségi közlekedéspolitikai programokban az ittas vezetés megkülönböztetett figyelmet kap, s a jelenség visszaszorítása egyike a legfontosabb közlekedésbiztonsági feladatoknak.

Az Európai Bizottság az ezredfordulót követő évben 2001/116/EC számon egy ajánlást adott ki, melyben javasolta a tagállamoknak, hogy saját jogrendjükben az engedélyezett véralkohol értéket általánosságban 0,5 g/l-ben maximálják, míg a tapasztalatlan járművezetők és a nehéz-tehergépjárművek vezetői esetében legfeljebb 0,2 g/l legyen a BAC érték.

Az elmúlt évtizedek tapasztalatai azt mutatják, hogy az ittas járművezetés szabályozása Európa-szerte szigorodik. Míg korábban a régebbi EU tagállamokban alapvetően 0,8 g/l, ill. 0,5 g/l volt az engedélyezett véralkoholszint felső határa, addig mára a „Lajtán túli” országokban is rendre csökkentek az értékek. Napjainkban már csak két tagállam alkalmazza a 0,8 g/l BAC értéket (Málta és Egyesült Királyság), de a szigorítás lehetőségét 2011 óta a brit parlament is fontolgatja, az írek által bevezetett példát szem előtt tartva.

Legutóbb Belgiumban szigorodtak az előírások. A belga kormány új jogszabályt fogadott el, melyben a korábbi 0,5 g/l helyett 0,2 g/l-ben határozta meg az engedélyezett véralkohol érték felső határát a 24 évnél fiatalabb, gépi meghajtású járművet vezetők körében, továbbá előírta az úgynevezett „alcohol interlock” (alkoholszondás indításgátlók) használatát a tömegközlekedési járműveken. Fél évvel az új belga szabályozás kihirdetése előtt Franciaország léptetett hatályba egészen hasonló módosításokat, melyek példaként is szolgáltak a belga jogalkotók számára.

Az alábbi linken az ittas vezetés felső értékeit láthatja a 2015. december 31-i állapotoknak megfelelően. Az ETSC (European Transport Safety Council) által készített összefoglalás az Európai Unió tagállamain kívül Svájc aktuális szabályozását is tartalmazza.

 

Facebook hozzászólás

Szólj hozzá!

Legyél te az első hozzászóló!

Visszajelzés
avatar
wpDiscuz